VZDELÁVANIE

Ako na online marketing počas mimoriadnej situácie

Za dva dni mi prišli emaily od 3 klientov s tým, že buď rušia spoluprácu úplne alebo dočasne zastavujú všetky online reklamy. Dôvodom je obava z mimoriadnej situácie ohľadom koronavírusu (sľubujem, že toto je posledný krát, čo sa toto slovo spomenie v tomto článku). Otázka je, či je pre firmy naozaj rozumné momentálne zastaviť všetky online reklamné aktivity? Čo hovoria výsledky za minulý týždeň?

Aj ja som počas uplynulých dní zavolal alebo písomne kontaktoval všetkých svojich klientov, aby som ich ubezpečil, že všetko je v rámci danej situácie pod kontrolou a odporučil pre nich tie najlepšie kroky na nasledujúce obdobie. Pre niektorých to znamenalo stop niektorým aktivitám, pre iných naopak zmena aktivít.

“Ľudia nenakupujú lebo nevedia čo bude, takže treba vypnúť.” Túto vetu som za posledných pár dní počul veľa krát. Áno, ľudia nenakupujú tak ako pred mesiacom, a tak ako by sme chceli aby nakupovali, ale to neznamená, že treba so všetkým seknúť až pokiaľ sa situácia neukľudní. Čo takéto správanie o vás zákazníkovi napovie? Jedine to, že vaši zákazníci sú pre vás dobrí iba keď nakupujú. Keď nie, tak vám za tú námahu nestoja.

Čo hovoria čísla z Google účtov niektorých klientov?

Google Search

Graf nižšie zobrazuje výsledky Google Search reklamy za obdobie 8 – 14 marec (minulý týždeň) v porovnaní so 16 – 22 februárom v automobilovom priemysle. Podľa očakávania počet klikov aj počet impresií klesol. Dôležité ale je, že miera impresií stúpla o takmer 50%, čo môže byť zapríčinené aj tým, že konkurencia vypla alebo obmedzila svoje reklamy.

impresie a kliky

Graf nižšie zobrazuje výsledky Google Search reklamy eshopu v retail odvetí za obdobie 8 – 14 marec (minulý týždeň) v porovnaní so 16 – 22 februárom. Podľa očakávania klesol počet klikov o približne 20% a počet impresií približne o 10%. Počet konverzií nelineárne klesol o takmer 50% čo tiež korešponduje s očakávaným správaním zákazníka. Miera impresií ale stúpla o takmer 20%. To znamená, že ľudia menej vyhľadávajú dané produkty, menej klikajú, ale tým, že konkurencia pravdepodobne obmedzila alebo vypla svoje reklamy, zobrazuje sa naša reklama častejšie.

coronavirus marketing

Google Display

Graf nižšie zobrazuje výsledky banerovej reklamy v sieti Google za obdobie 8 – 14 marec (minulý týždeň) v porovnaní so 16 – 22 februárom v automobilovom priemysle. Reklama bola v tomto období optimalizovaná a rozpočet znížený. Keby ostal rozpočet na reklamu nezmenený a kliky a impresie adekvátne navýšené s cenou za klik zodpovedajúcou za toto obdobie, potom by bol býval počet impresií o 130k vyšší a počet klikov pri danom CTR o 800 klikov vyšší. To znamená, že momentálne online prostredie ponúka viac priestoru na reklamu s menším počtom inzerentov, a tým klesla aj cena za reklamu.

online marketing vyvoj coronavirusGraf nižšie zobrazuje výsledky banerovej reklamy v sieti Google za obdobie 8 – 14 marec (minulý týždeň) v porovnaní so 16 – 22 februárom v retail odvetí. Počet impresií mierne vzrástol pričom cena za klik sa mierne znížila.

impresie kliky coronavirus

Čo to znamená?

Vyššie uvedené čísla potvrdzujú očakávané správanie a trend online marketérov. Marketéri si veľmi rýchlo uvedomili, že predaje klesnú, a tak radšej vypli svoje reklamy, aby nemali záporné ROI. ROI sa naozaj radikálne znížilo asi u všetkých predajcov, ktorí momentálne nepredávajú ochranné masky, dezinfekčné prostriedky alebo záchodový papier.

Každopádne vyššie uvedené čísla potvrdzujú fakt, že online reklama sa preriedila a všetko nasvedčuje tomu, že je menej aktívnych inzerentov. Takéto správanie postupne zníži cenu za impresie pri banerovej reklame a zvýši mieru impresií pri reklame vo vyhľadávaní (prípadne môže cenu za klik taktiež znížiť).

Čo s tým?

Keď vypustíte zlatú rybku z akvária do mora má dve možnosti. Buď sa adaptuje na život v mori alebo zomrie. To majú momentálne aj online inzerenti. Podmienky sa zmenili, ľudia prestali nakupovať. Tým by sa mala zmeniť aj vaša stratégia a adaptovať sa na novo vzniknuté prostredie. Prestaňte na chvíľu predávať a vytvorte si puto s vašimi potenciálnymi zákazníkmi alebo ho upevnite s vašimi existujúcimi zákazníkmi. Keď o dva mesiace mimoriadna situácia opadne a ľudia začnú znova normálne fungovať, začnú aj nakupovať. A u koho myslíte, že si potom nakúpia? U toho, čo bol dva mesiace ticho alebo u toho, čo sa ich opýtal ako sa majú, či sú zdraví a snažil sa im v danej situácii poradiť a pomôcť?

Ako využiť momentálne online prostredie?

Čo momentálne robíte vy? Všetko je zavreté, špajza je plná cestovín, záchod je zaprataný rolkami a vitamín C už používate namiesto žetónov pri Dostihoch a sázkach. Predpokladám, že robíte všetko to, na čo ste ešte pred týždňom nemali čas. Upratujete, opravujete, voláte so známymi a hráte sa s konfigurátorom nového BMW, ktoré ste si plánovali kúpiť tento rok. A v neposlednom rade pozeráte každých 15 minút na Facebook a Instagram čo majú nové vaši priatelia. Vedeli ste, že od začiatku mimoriadnej situácie trávia ľudia v Číne o 20% viac času na mobiloch ako pred situáciou?[1]

Proste ste uväznení doma, máte veľa času a hľadáte si niečo, čo vás na chvíľu zabaví. Čo viac si môže marketér priať? To nevadí, že nikto nechce momentálne nič kúpiť. Stačí, že má teraz zákazník vôľu vás počúvať. O mesiac, o dva, o tri keď sa situácia unormálni sa mu pripomeniete a obchod už ľahko doklepnete.

Teraz je ten správny čas na 6 minútovú video reklamu, ktorú ešte pred mesiacom každý impulzívne preskočil po prvých piatich sekundách. Teraz je ten správny čas na newsletter, na sociálne siete, na telefonáty. Opýtajte sa vašich zákazníkov alebo potenciálnych zákazníkov či sú v poriadku. Opýtajte sa ich, s kým trávia tieto dni. Zabavte ich a skráťte im dlhú chvíľu. Nechcite silou mocou iba predávať, pretože teraz kupovať nikto nebude. Využite túto príležitosť, kedy má zakazník čas počúvať vás a ukážte mu, že sa o neho zaujímate aj keď si u vás momentálne nechce nič kúpiť. Máte šancu si vytvoriť so zákazníkmi puto, ktoré vám potom vydrží ešte veľmi dlho. Sociálne siete, newsletter, telefonát predsa nič nestoja. Nebuďťe tí, ktorí si zákazníka vážia iba keď má peňaženku v ruke. Využite tento priestor keď väčšina ostatných firiem iba pasívne čaká.

[1] https://qz.com/1810453/apps-in-china-see-a-spike-in-usage-amidst-coronavirus/

Zdieľať článok

Podobné články