VZDELÁVANIE

Ako si vybrať meno pre svoju firmu alebo nový produkt?

Jedným z prvých krokov pri zakladaní nového businessu alebo spúšťaní nového produktu na trh je práve výber mena, pod akým budete vystupovať. Je to jeden z najdôležitejších momentov, ktorý môže viesť k vášmu úspechu alebo neúspechu. Meno značky je to, čo si ľudia zapamätajú a vyvolá u nich emóciu.

Ako si vybrať to správne meno

Keď idete vyberať meno pre svoj produkt alebo firmu, treba sa vždy zamyslieť nad tým, ako inovatívny je váš produkt alebo služba, ktorú chcete priniesť na trh. Ak máte eso v rukáve a chystáte sa priniesť na trh úplnú novinku, ktorú viete, že nikto iný neponúka a predpokladáte, že po nej bude obrovský dopyt, môžete si vybrať akýkoľvek atypický názov. Čím inovatívnejší je váš produkt, tým futuristickejšie meno mu vyberte.

Krásny príklad futuristického mena pre inovatívny produkt je Xerox. Xerox prišiel začiatkom 20. storočia s novinkou kopírovania papiera, ktorú dovtedy nikto na trhu neponúkal. Onedlho sa stalo meno Xerox synonymom pre kopírovanie a ľudia si ho s kopírovaním tlačív spájajú doteraz.

Ak váš produkt alebo služba nie je ďalším Xeroxom a vy neplánujete minúť milióny eur na vytvorenie povedomia o značke, je lepšie spojiť meno vášho produktu alebo služby s účelom, pre aký je produkt určený. To znamená, ak idete predávať šampón na vlasy proti lupinám nazvite ho Head & Shoulders, ak idete predávať parfém pre ženy nazvite ho J’adore, ak idete predávať doplnky do karavanov na internete nazvite svoj obchod karavanovo.sk. Takýto názov vzbudí u ľudí emóciu, bude ľahko zapamätateľný a ľudia budú hneď vedieť čo daný produkt alebo značka ponúka.

Ako meno nevyberať

Známy vám odporučil na večeru v Bratislave dve reštaurácie, o ktorých ste nikdy pred tým nepočuli, s názvami Benihana a Brasserie La Marine. Ktorú z nich by ste si vybrali? Predpokladám, že tú Brasserie. Prečo? Lebo Brasserie La Marine proste znie ako meno pre dobrú reštauráciu. Pritom podľa Google hodnotení má Benihana o pol boda lepšie hodnotenie.

Čo si podľa vás môže človek kúpiť na webstránke www.mabo.sk? A čo si myslíte, že predáva stránka www.svetnapojov.sk? Obidve stránky predávajú alkohol. Názov Mabo však s alkoholom nesúvisí, a tým pádom je pre zákazníka ťažko zapamätateľný. Meno vzniklo spojením krstných mien dvoch majiteľov obchodu, Martina a Borisa. Myslíte si, že pri výbere názvu pre svoj obchod s alkoholom konali správne?

Pri výbere mena sa snažte vybrať názov, ktorý napovedá tomu, o čom váš produkt alebo značka je. Vyvarujte sa menám, ktoré nič neznamenajú alebo majú skrytý význam, ktorý okrem vás nikto nepozná. Nič nenapovedajúce názvy produktov alebo značiek síce navonok znejú originálne a fajn, ale u nového zákazníka si priazeň získajú iba veľmi ťažko.

Značky, ktoré symbolizujú produkt

Značky ako Xerox, Polariod, Viagra, ktoré reprezentujú samotný produkt majú jednu spoločnú vec. Sú to značky, ktoré svoj originálny produkt priniesli na trh ako prvé. Preto si ľudia daný produkt zafixovali pod menom značky. Ak však neplánujete uviesť na trh úplnú novinku, o ktorej ste si istý, že ju budú používať milióny ľudí, je lepšie sa takýmto originálnym, nič nehovoriacim názvom vyhnúť.

Zavádzajúce názvy

Zoberte si napríklad margarín. Keby ste išli variť, použili by ste radšej obyčajné maslo alebo margarín? Čo keby sa margarín nevolal margarín ale rastlinné maslo? Rastlinné maslo znie zdravšie ako obyčajné maslo, nemyslíte?

Podobnú logiku využili tvorcovia arašídového masla. Nesnažili sa vytvoriť pre svoj produkt unikátny nič nehovoriaci názov. Radšej využili všeobecnú znalosť o produkte, ktorý každý pozná a vie ako sa používa a svoj vlastný produkt špecifikovali a zunikátnili tým, že je to maslo vyrobené z arašídov. Tým si zjednodušili vytváranie povedomia pre svoj nový produkt a jeho uvádzanie na trh.

Vhodné je tiež využiť názov zložený zo slov popisujúcich funkcionalitu vášho produktu alebo vašej značky. Napríklad Svet nápojov – online obchod s alkoholickými nápojmi. V zásade však platí, aby ste sa vyhli nič nehovoriacim názvom, ktoré môžu mať niekedy až negatívny účinok.

Vyhnite sa taktiež názvom, ktoré si budú ľudia pliesť s inou firmou alebo iným produktom. Viete aký je rozdiel medzi firmami PIZZA PUK a PIZZA SEO? Pizza Puk je reštaurácia v Banskej Bystrici, ktorá svojím zákazníkom ponúka ako hlavné jedlo najmä pizzu. Pizza Seo je digitálna agentúra v Bratislave, ktorá ale rozumne prednedávnom zmenila svoje meno.

Názov firmy a www adresa

Pri tvorbe webstránky pre váš produkt alebo značku treba myslieť aj na www adresu. Bude vaša URL adresa niesť zhodný názov ako váš produkt alebo značka? My dúfame, že áno.

Značku budujete so zámerom, aby vás ľudia podľa nej poznali. Robíte marketing, aby sa vaša značka dostala do povedomia ľudí a ľudia si ju spájali s daným produktom. Podľa názvu vás môžu neskôr vyhľadať a zakúpiť si váš produkt. To znamená, ak predávate zábavné nafukovacie atrakcie pre deti pod značkou Reatek, chcete, aby adresa vašej webstránky bola www.reatek.sk a nie www.nafukovacieatrakcie.sk. Ak sa vaša stránka volá www.nafukovacieatrakcie.sk vytvárate ňou u ľudí zbytočne dojem, že webstránka nie je oficiálnou stránkou značky Reatek ale ide o iného predajcu, ktorý okrem iného predáva aj produkty Reatek. Zbytočne tým mätiete vlastných zákazníkov a budujete povedomie o značke, ktorú potom kamuflujete iným názvom.

Slová na záver

Pri výbere názvu pre váš produkt alebo firmu myslite v prvom rade na ponúkaný produkt alebo službu. Názov by mal korešpondovať s tým, čo idete ponúkať tak, aby potenciálny zákazník ihneď vedel o aký produkt alebo službu ide. Vyvarujte sa nič nehovoriacim a zavádzajúcim názvom. Pri výbere si taktiež skontrolujte, či je pre daný názov dostupná www adresa.

Zdieľať tento článok

Tiež sa vám môže páčiť